Ciklusjóga 5. szakasza: Premenstruációs időszak

5. szakasz idézet

A ciklus második fele szemlélődő, befelé forduló időszak, az anyai, gondoskodó archetípus kerül előtérbe. Ez az időszak a méh időszaka, méhünk az ősi női tudás tárháza. Az anyaméh energiái határozzák meg kapcsolódásainkat önmagunkhoz, környezetünkhöz. A méh gyűjti össze a tápláló, teremtő földi energiát és közvetíti azt a szívbe. Ha a szív terét nem nyitjuk meg, nem tudunk befogadni, sem adni, sem táplálni.

JAVASOLT ÁSZANÁK

Ékapáda-Rádzsakapótászana – Galambpóz

A pszoászról szóló cikksorozatunkban már írtunk róla, hogy a csípőben, medencében sok feszültséget tárolunk, ami később nőgyógyászati, testtartásbeli problémákat okozhat.

Most, egy női egészségünket szolgáló alap gyakorlatot mutatunk be: a galambpózt. Ebben a pózban mélyen nyitjuk a csípő terét, átmossuk a medence szerveit, oldjuk a feszültséget. Ez a póz segít abban, hogy ráhangolódjunk a belső világunkra és befelé hallgatózzunk.

Anjaneyasana

Anjaneyasana – Alacsony kitörés

Ezt a jógapózt több különböző névvel találjuk meg a jógairányzatokban. Remek póz a csípő, comb nyújtására, a lábak stabilizálására és a mellkas nyitására. Az alacsony kitörés pózban rengeteg variációt végezhetünk a vállak nyújtásától kezdve a gerinccsavarásáig. A női jógában egy alap jógapóz, naponta érdemes gyakorolni a csípő „átmosására”.

 

ÉTELEK, AMIK SEGÍTENEK FELKÉSZÜLNI A MENSTRUÁCIÓRA

Luteális fázis

A menstruáció előtti időszak sokunknál a PMS időszaka, amin a táplálkozásunkkal is sokat segíthetünk.

  • Ebben az időszakban a hormonrendszerünk támogatására zöldségek közül a legjobb a karfiol, a kelkáposzta, a hagyma, a retek és az édesburgonya.
  • Ha a PMS tünetei megjelennek, érdemes több összetett szénhidrátot fogyasztani, mint pl. barnarizs, édesburgonya, csicseriborsó, alma. Figyeld meg, hogy érzed magad tőlük.
  • Most már érdemes elhagyni a nyers és hidegen fogyasztandó ételeket, és áttérni a sütésre.
  • A ciklus második felében fogyasszunk napi egy evőkanál szezám- és napraforgómagot. A szezámmag segít az ösztrogén felszabadításában, magas cinktartalma pedig serkenti a progeszteron termelődését. A napraforgómag szelénben gazdag, ezáltal segíti a máj tisztulását. 

Az átlagosnál (28 nap) hosszabb, vagy rövidebb havi ciklus oka sokszor a táplálkozásban keresendő. Ha a ciklusod 28 napnál rövidebb, akkor valószínűleg állapotod yangabb irányba tolódott a kiegyensúlyozottnál, túl sok lehet az állati fehérje, illetve a kalóriában gazdag táplálék az étrendedben. Ha a ciklusod hosszabb, mint 30 nap, akkor vélhetően túl sok az édesség, gyümölcs, gyümölcslé, üdítő, tejtermék, finomított élelmiszer. Mindkét esetben segítségedre lesz, ha a ciklusodhoz igazítod a táplálkozásodat.  

 

A Ciklusjóga blogbejegyzés-sorozat forrásai:

Bobby Clennell: Nők jógakönyve

Alisa Vitti: Női kód

Mixtay Zsuzsa: A Hold útján járva (szakdolgozat)

Kornhoffer Tünde: Biztonságos jógagyakorlás nőknek – Anaya női jógaoktató képzés 2018 (jegyzet)

 

Namasté,

Timi és Meli

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s