Ciklusjóga 1. szakasza: Menstruáció

1. szakasz idézet

Menstruáció alatt: erőfeszítés-mentes gyakorlás

A ciklus legérzékenyebb időszakában kerüld a megerőltető testmozgásokat (futás, pilates, nehéz házimunka). Tölts egy kis időt egyedül, legalább a menstruáció legerősebb időszakában. Figyeld gondolataid minőségét, érzelmeidet, álmaidat.

Általánosságban kerülni kell a hőt termelő álló ászanákat, mivel hajlamosak vagyunk megfeszíteni a hasat (és így a méhet is). Ülő pózok esetében kerülni kell a mély csavarásokat, mert megterhelik az alhasi szerveket és a menstruációs vér alvadását vagy áramlását okozhatják. A fekvő pózok megszüntetik a hasi görcsöket, fájdalmakat, azonban azok a pózok, amelyek erős hasi munkát igényelnek (pl. fekvő lábemelések) nyomják a belső szerveket, erős menstruációt okozhatnak. Fordított testhelyzetek azok a pózok, amelyekben a fej lejjebb kerül, mint a törzs, csípő és láb, ezek gyakorlása tilos. Hátrahajlások serkentőleg hatnak, ezeket szintén kerüljük, mivel a szervezetnek pihenésre van szüksége. 

JAVASOLT ÁSZANÁK

Timi ardha csandrászana

Ardha csandrászana – Félholdpóz

Ez a póz különösen jótékony hatású a nők számára, serkenti a hasi vérkeringést és rugalmassá teszi a csípőízületet. Különböző variációkban lehet gyakorolni a teljes ciklusban. Jógatéglával és a falnak támaszkodva kevesebb erőt kell kifejteni az ászana megtartásához, így jobban lehet érezni a mellkas, csípő nyújtását. Menstruáció alatt ezzel a támogatással javasolt gyakorolni, jótékony hatása: enyhíti a menstruációs görcsöket. Nagy kedvencem ez az póz, nagyon szeretek akár pár percet is eltölteni benne mert érzem a megnyílást a világ jó dolgai előtt.

Malaszana

Málászana – Füzérpóz

Az ájurvéda szerint a menstruáció öntisztulási folyamat, amit ezzel a nyugtató testtartással is tudunk támogatni. A lefele áramló energia segít megszabadulni a felesleges dolgoktól, tisztul a szervezetünk és az elménk is. Jótékonyan hat az emésztésre, segíti az elengedést, a combok enyhe nyomása az alhason pedig erősíti a méhet. Szerintem az egyik legjobb ászana a kertészkedéshez is,  „gyomlálópóznak” kiváló.

Szupta baddha konaszana

Szupta baddha kónászana – Fekvő lenyomott szögpóz

Igazi pihentető póz, ellazítja a hasat, és teret képez a medence területén, oldja a görcsöket. Serkenti a vérkeringést a mellkasban, ellazítja a rekeszizom feszültségét, és puhítja a légzést. Szükséges hozzá egy hengerpárna, egy takaró a fej alátámasztásához, és két takaró vagy tégla a lábak alátámasztásához. Úgy helyezkedj el, hogy sehol ne érezz feszülést, és hagyd, hogy a póz teljesen magába szívjon.

Én ezt a pózt nemcsak menstruáció idején gyakorolom, hanem bármikor, amikor fáradtnak és elcsigázottnak érzem magam. Csodálatosan megnyit és teret képez az egész testemben.

 

HOGYAN TÁPLÁLKOZZUNK A MENSTRUÁCIÓ ALATT?

A menstruáció alatti hormonális változások miatt a vércukorszint instabillá válhat, nyugtalanságot és feszültséget váltva ki, ami egy sor rossz táplálkozási döntéshez vezet. Ezek elkerülésére hoztunk néhány szempontot.

Ezeket részesítsd előnyben a menzesz idején:

  • könnyen emészthető, egyszerű ételek
  • melegítő és tisztulást segítő ételek
  • zöldséglevesek gabonával
  • zöldleveles zöldségek
  • hüvelyesek közül könnyen emészthető fajták pl. vöröslencse, mungóbab
  • gyümölcsök enyhén párolva, lédús, kompót formájában
  • miso, tofu

Ezekre ügyelj:

  • csökkentsd a finomított cukor és szénhidrátok bevitelét (fehér kenyér, tészta, sütemény)
  • csökkentsd a sóbevitelt is (főleg ha hajlamos vagy vizesedésre)
  • ne edd túl magad
  • kerüld az alkoholt
  • kerüld a hűtő, nyers ételeket, italokat

Mung dhal

A képen látható egyszerű, mungóbabos-rizses egytálétel ebben az időszakban segíti az emésztést és a tisztulást.

Elkészítése:

Hevíts 1-2 kiskanál hidegen sajtolt szezámolajat, adj hozzá 1 kiskanál mustármagot, 1 kiskanál római köményt, 1 db babérlevelet, és pirítsd kevergetve. Ezután adj hozzá 1 evőkanál apróra vágott gyömbért, pirítsd tovább, majd adj hozzá 1 kiskanál kurkuma port, és azonnal öntsd fel 5-6 csésze vízzel. Tegyél bele ½ csészényi felezett mungóbabot vagy vörös lencsét, és főzd forrástól számítva 10 percig. Ezután adj hozzá 1 csésze (kb. 20 dkg) jázmin rizst, és főzd, amíg a rizs megpuhul. Ízlés szerint sózd, és máris tálalhatod. Díszítheted petrezselyemmel.

Namasté,

Timi és Meli

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s