Az egyik legfontosabb ászana: Savászana

Savaszana 2

A Savászana, azaz hullapóz lényege, hogy saját elhatározásunkból úgy döntünk, lefekszünk a matracunkra, és 20 percre befelé fordulunk, a külvilág számára pedig halottnak mutatkozunk.

Fiziológiai szempontból tekintve, a testnek 15 percre van szüksége ahhoz, hogy teljesen ellazuljon, majd még 5 percre, hogy ebben a mély, befelé forduló állapotban elidőzzön, ahol a regenerálódás, a megújulás bekövetkezik.

„A kiegyensúlyozott, lágy, finom és mély légzés, mely nem idéz elő a testben lökésszerű mozgásokat, megnyugtatja az idegeket és lecsillapítja az elmét. Az idegek számára a modern civilizáció okozta stresszhatások is olyan terhelést jelentenek, amelyeknek a savászana a legjobb ellenszere.” (B.K.S. Iyengar)

A jóga lényegét tekintve, ennek a póznak a gyönyörűsége abban rejlik, hogy a figyelmünket teljesen befelé tudjuk fordítani, ahelyett, hogy kifelé, vagy a testünkre vagy másokra figyelnénk. A savászana az elméről szól. Ebben az ászanában a szemek csukva vannak, nem mozdulunk, a belső fókuszunkat nem zavarja meg az, hogy mit látunk, mit hallunk vagy mondunk. Ehelyett tanúként megfigyelhetjük a felbukkanó gondolatainkat. Ezt hívhatjuk figyelemnek vagy tudatosságnak is. Ezáltal el is jutottunk a jóga egyik alapvető céljához: elengedni az azonosulásunkat a gondolatainkkal.

„A jó savászana legbiztosabb jele a mély béke és gyönyörteljes üdvösség érzése. A savászana az ego éber letétele. Amikor elfeledkezel magadról, felfedezed önmagadat.” (B.K.S. Iyengar)

Jó gyakorlást!

Namasté!

Meli és Timi

 

Forrás: Judith Hanson Lasater

Kép: Unsplash

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s