Hogyan alakítsuk ki az otthoni jógagyakorlás szokását?

yoga-room

Amilyen sok előnnyel jár az otthoni jógagyakorlás, olyan nagy kihívást is jelent, hogy rendszeresen, akár minden nap leterítsük a matracunkat és jógázzunk. Hogyan illeszthető be az otthoni jógázás modern életünkbe és zsúfolt mindennapjainkba? Hogyan teremtsünk időt a gyakorlásra? Mit tegyünk, ha nehézségekbe ütközünk az otthoni jógagyakorlásban?

Az alábbiakban Judith Hanson Lasater, amerikai jógaoktató és számos könyv szerzőjének tanácsait olvashatjátok, aki azt vallja, hogy azért jógázunk, hogy egy tartalmasabb és boldogabb életet éljünk, nem pedig azért élünk, hogy gyakoroljunk. Mondanivalójának lényege, hogy a gyakorlásunknak illeszkednie kell életünkhöz, és alkalmazkodnia a bennünk és körülöttünk lévő változásokhoz. Nézzük meg tanácsait részletesen!

Miért van az, hogy bármennyire is szeretjük a jógát, néha mégis olyan nehéz rávenni magunkat, hogy odaálljunk a matracra?

Nem meglepő, hogy több mint négy évtizedes jógaoktatói pályám során rengetegszer hallottam már: „Nincs rá időm.” De azt gondolom, ez csak egy kifogás. A probléma oka nem itt keresendő. Sokkal inkább arról van szó, hogy meg kell vizsgálnunk a gondolatainkat és a hiedelmeinket saját magunkról. El kell kezdenünk szeretettel fordulni magunk felé, és értékelni önmagunkat. A nem gyakorlás bizonyos értelemben saját isteni mivoltunk visszautasítása. Amikor úgy érezzük, hogy a hullámok összecsapnak a fejünk felett, akkor kérdezzük meg magunktól: mi a legfontosabb dolog, amit ebben a pillanatban tehetek? Ez a kérdés általában visszahoz a jelenbe, és emlékeztet arra, hogy itt és most mit érzek. Önmagamat helyezem a középpontba.

Hogyan nézzen ki a mindennapi jógagyakorlásunk?

Nem szükséges, hogy a gyakorlásunk előre meghatározott legyen és ehhez szigorúan ragaszkodjunk. A gyakorlásunk igazodjon az életünkhöz, emellett próbáljuk meg engedni, hogy az életünket is formálja a gyakorlás. Hagyjuk, hogy mindkettő hatással legyen egymásra. (Lásd korábbi írásunkat a női ciklushoz igazított jógagyakorlásról: https://adhikya.wordpress.com/2018/11/04/a-nok-es-a-joga/#more-80)

Milyen praktikus tanácsok segíthetik azokat, akik szeretnék kialakítani az otthoni jógagyakorlásukat?

Először is: vegyél egy jógamatracot. Ez talán nevetségesen hangzik, de ha beruházol egy jó matracra, akkor sokkal szívesebben fogod otthon leteríteni és jógázni rajta.

Jelölj ki otthonodban egy helyet, egy sarkot magadnak a jógázáshoz. Rendezd be magadnak, tedd oda a matracodat, egyéb eszközeidet (téglát, hengerpárnát), bármit amit a jógázáshoz használsz. Legyen ez a te „menedéked”. Mindannyiunknak szüksége van egy helyre, ahova kicsit félrevonulhat. Manapság a saját menedékünk megteremtése fontosabb, mint valaha.

Néhányan szeretik ezt a kiválasztott helyet feldíszíteni, akár egy oltár készítésével: néhány szál virág, egy istenség vagy mester képe, valami, ami számukra inspiráló.

Határozd meg a gyakorlásod idejét. Nem fontos, hogy pontosan kitűzd az órát, csak döntsd el, hogy reggel munka előtt gyakorolsz vagy délután/este munka után. Vedd figyelembe, hogy ha nehezen kelsz ki reggel az ágyból, akkor inkább ne a reggeli gyakorlást válaszd. Ne erőltess magadra egy olyan rutint, ami ellentétes a személyiségeddel.

Határozd el, hogy minden nap gyakorolni fogsz. Teremts egy új szokást, mert a szokások nagyon erőteljesek. Ráadásul hatékonyabb, ha azt mondod magadnak: minden nap gyakorolni fogok, mintha azt mondanád, heti háromszor gyakorolok. Mert bármikor alakulhat úgy, hogy pl. korábban kell beérned a munkahelyedre, ezért kimarad a reggeli gyakorlás. De ez nem baj.  A szokás kialakítása azért is fontos, mert a testünk is hozzászokik. Egy idő után, ha nem gyakorolunk, a testünk is figyelmeztet, és érezni fogjuk a különbséget magunkon.

Gyakorolj minden nap egy olyan ászanát, amit szeretsz! Ahogy már mondtuk, a jógagyakorlás rólunk szól, minket kell szolgálnia. Ha szeretnél egy kis kihívást is, akkor a kedvenc ászanád mellett végezz el egy olyat is, amit nem szeretsz.

Egy másik módszer arra, hogy szokássá alakítsd az otthoni jógagyakorlást, hogy leteríted a matracod és egyszerűen beállítod az időzítőt 20 percre. Csinálj bármit ez alatt a 20 perc alatt. Lehet, hogy csak lefekszel a matracra és egész idő alatt nem csinálsz mást, mint a légzésedet figyeled. Hidd el, sokkal jobban fogod magad érezni. És nemcsak te, hanem az emberek is körülötted. A közeledben akarnak majd lenni, mert érzik rajtad az ellazultságot.

Tehát nem kell mást tenned, mint leteríteni a matracodat minden nap, és eltölteni rajta egy kis időt. 

Namasté, Meli és Timi

 

A bejegyzés alapjául szolgált: https://featheredpipe.com/feathered-pipe-blog/home-yoga-practice-judith-hanson-lasater/

Kép: Pinterest

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s