A nők és a jóga

avrielle-suleiman-450142-unsplash

Ha elmész egy jógaórára, akkor azt tapasztalhatod, hogy a jógázók többsége nő. Az online jógavideóknak köszönhetően, abban is biztosak lehetünk, hogy nők százai terítik le mindennap matracukat és végzik napi jógagyakorlásukat az otthonukban. Úgy tűnik, hogy nekünk nőknek, nagyobb szükségünk van erre a bölcs, gyakorlati tudományra, mint a férfiaknak. A nyugati világban számos jógaiskola, jógastúdió működik, ahol elsajátíthatjuk a jógázás művészetét, de felmerül a kérdés, hogy valóban a női természetünknek megfelelően gyakorlunk? Rá tudunk-e hangolódni saját természetünkre, amikor a világ állandóan kirobbanó formát vár el tőlünk?

Az elmúlt évszázad sok változást hozott a nők életébe. Lehetőségünk van önmegvalósítani, szakmai versengésben részt venni, karriert építeni. Ezek szép sikerek, ennek ellenére nem biztos, hogy a boldogságot is jelentik. A mai rohanó világ feszes tempót diktál mindenkinek, ami hosszú távon kikezdi szellemi és testi egészségünket. Arra kell figyelnünk, hogy tartsuk a tempót, így könnyen háttérbe szorítjuk a saját, belső szükségleteinkkel való törődést. Kell valami, ahol lenyugodhatunk, lazíthatunk, önmagunk lehetünk, és erre ad lehetőséget a jóga. Az ászanák gyakorlásával mentális egyensúlyt teremtünk, nyugodtabbak, harmonikusabbak leszünk, a légzőgyakorlatokkal növekszik az életerőnk. De ez csak a jóga fizikai szintje, csupán eszközök, hogy elérjük a békét, a tartós boldogságot. Ahhoz, hogy harmóniában legyünk, a fizikai egészség mellett a spirituális egészség is fontos, miközben a világi és családi felelősséget sem hanyagolhatjuk el. Valójában erre az egyensúlyra kell törekednünk minden nap.

Ahhoz, hogy újra birtokoljuk női, teremtő erőnket, figyelnünk kell a ciklikus hormonváltozásra. A női fiziológia ciklikussága összeköt bennünket a természeti világgal. A női energia ritmikus mintáira figyelő jógagyakorlás megerősítheti a természet ciklusaihoz való kapcsolódásunkat. Miért fontos ez? Mert a női havi ciklus az évszakok körforgásához hasonlóan, tavasszal kivirágzik, nyáron érlel, ősszel betakarít és elenged, télen pihen és készül az újabb évszakra. Ez nemcsak egy szép metaforája a női lét havi ciklusságának, hanem egy olyan kézzelfogható iránytű, ami segít eligazodni a hangulati, erőnléti és szellemi változások átélésében.

Következik néhány általános tipp a ciklus szerinti jógázáshoz. Egyéni probléma esetén javasoljuk a konzultációt jógaoktatóval, jógaterapeutával!

Tavasz – Menstruációt követő női jóga:

Ez a menstruációt követő időszak. A női erő a hormonszint növekedésével emelkedik, ahogy közeledünk az ovulációhoz, úgy válunk egyre dinamikusabbá és vonzóbbá. Ebben az időszakban alapozzuk meg a ciklus egyensúlyát.

Ajánlott jógagyakorlás a ciklus egyensúlyáért:

  • Napüdvözlet, holdüdvözlet váltogatva (3 kör)

Nyár – Ovuláció és az ovulációra való felkészülés női jógája:

Ez a női ciklus csúcspontja – teljesítőképességünk csúcsán vagyunk, kreativitás, magabiztosság, termékenység időszaka. A gyakorlás fókuszába a termékenységfokozó gyakorlatokat helyezzük.

Ebben az időszakban lehet gyakorolni a kihívást jelentő gyakorlatokat is, lehet feszegetni a határainkat. Ugyanakkor figyelni kell rá, hogy ne erőltessük túl magunkat, be kell tartanunk az ahimsa elvét saját magunkkal szemben is.

Ajánlott jógagyakorlás a termékenység fokozására:

 

Ősz – Ovuláció utáni napok

A ciklus második fele szemlélődő, befelé forduló időszak, az anyai, gondoskodó archetípus kerül előtérbe. Ez az időszak a méh időszaka, méhünk az ősi női tudás tárháza. A méh gyűjti össze a tápláló, teremtő földi energiát és közvetíti azt a szívbe.

Ajánlott gyakorlás a befelé fordulásra:

Tél – Menstruáció napjai

„Az aktív vérzés fázisa alatt használd a jógázást arra, hogy tested a föld frekvenciáihoz igazítsd, energiát gyűjts és pihenj.” (B.C) A ciklus legérzékenyebb időszakában kerüld a megerőltető testmozgásokat. Tölts egy kis időt egyedül, legalább a menstruáció legerősebb időszakában. Figyeld gondolataid minőségét, érzelmeidet, álmaidat.

Ajánlott gyakorlás a regenerálódásra:

Jó gyakorlást kívánunk!

Namasté,

Meli és Timi

Forrás:

Bobby Clennel: Nők jógakönyve – Filosz Kiadó, 2016.

Kornhoffer Tünde: Tavaszi Anaya  női jóga

Pékó Zsanett: Földüdvözlet sorozat

Kornhoffer Tünde: Tavaszi női jóga

Mixtai Zsuzsa: Az erőteljes női tisztulásról

Kornhoffer Tünde: Biztonságos jóga gyakorlás nőknek – Anaya női oktató képzés 2018

Egy gondolat “A nők és a jóga” bejegyzéshez

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s